نامه سرگشاده جمعی از فرهنگیان استان کرمان به وزیر آموزش و پرورش

در پی سفر وزیر آموزش و پرورش به استان کرمان در هفته گذشته جمعی از فرهنگیان استان کرمان در نامه ای سرگشاده، ضمن تقدیر از حضور وی در استان کرمان پیشنهادات و انتقاداتی را مطرح کردند که در ادامه آمده است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام خدمت مقام عالی وزارت آموزش و پرورش

اینجانبان جمعی از فرهنگیان آموزش و پرورش استان کرمان ضمن ابراز خرسندی از حضور حضرت عالی در استان کرمان که امید است منشا برکات و خیراتی برای استان بوده باشد، توجه تان را به چند نکته جلب می نماییم:

 

۱- نقش آموزش و پرورش به عنوان نهادی انسان ساز نقشی بی بدیل است. نمی توان بدون در نظر گرفتن نقش حساس دستگاه تعلیم و تربیت به جامعه توسعه یافته دست یافت. جامعه توسعه یافته توسط نیروی انسانی توسعه یافته خلق خواهد شد. تربیت نهاد انسان کاری آسانی نیست که تنها با دستور العمل و بخشنامه و سند و … محقق شود. مدیریت روابط انسانی و حفظ منزلت و جایگاه فرهنگیان امری است که هر گونه بی توجهی و خدای ناکرده کج دهنی به آن، ممکن است به زدودن انگیزه های پاک فرهنگیان منجر شود. علی ایحال خواهشمندیم نسبت به ارتقا جایگاه و منزلت فرهنگیان اهتمام ویژه داشته باشید.

 

۲- هر زمان که از دغدغه های فرهنگیان یاد شده است، مساله اساسی معیشت فرهنگیان یکی از دغدغه هاست. مساله ای که نمی دانیم دقیقا کی و چگونه حل خواهد شد و طرح آن آنقدر کلیشه ای شده و پاسخی درخور نیافته است، که طرح مجدد آن موجب تکدر خاطر شما و ماست.

 

۳- فرهنگیان همواره قشر مرجع در حوزه های اجتماعی بوده اند و مردم به آنها مراجعه کرده و از آنها مشورت می گرفته اند. اما سئوالی که اذهان فرهنگیان را به خود مشغول کرده، این است که چرا قشری که خود مورد توجه و مراجعه و مشورت جامعه است نتوانسته نسبت به اداره امورات خود “استقلال مطلوب” را داشته باشد؟ حفظ کیان و استقلال آموزش و پرورش و پرهیز از سیاست زدگی، دخالت های نا به جای سایر عناصر حاکمیتی و دولتی بسیار ضروریست. نگاه های قومی و قبیله ای، مدیریت های ملوک الطوایفی، انتصابات قوم و خویشی، دخالت های نهادهای دیگر و کج سلیقگی ها موجب رنجش و بی انگیزگی شده است. اگر این مسایل یک یا دو یا پنج یا ده مورد بود نادیده انگاشته می شد اما متاسفانه بیم آن می رود که به رویه ای غلط و بدعتی منحوس تبدیل شود که استقلال، کیان و حیثیت خانواده بزرگ فرهنگیان را به خطر بیاندازد. به طور مشخص از شما می خواهیم که در رعایت شایسته سالاری و اصل ۱۳ قانون اساسی که همان اصل استقلال قواست، بیش تر از پیش تلاش کنید که متاسفانه خانواده فرهنگیان استان کرمان از این مسایل کم خسران ندید.

 

۴- پساکرونا برای دستگاه های آموزش دولتی در سرتاسر جهان همراه با خسارت های بزرگش دستاوردهای بزرگ نیز داشت. در کشور ما نیز بهره مندی از ظرفیت های فضای مجازی در راستای اعتلای فرآیند یاددهی و یادگیری و بهره مندی از تکنولوژی آموزشی چیزی نبود که بدون حضور این ویروس منحوس تا این حد گسترش یابد. اما علی رغم همه تلاش هایی که برای راه اندازی شبکه شاد شده، هنوز هم مشکلات بسیاری وجود دارد که نیازمند اصلاح است. هنوز هم “غم شاد” بر گردن بسیاری از خانواده ها سنگینی می کند و هزینه های سرسام آور تامین دستگاه های هوشمند و بسته های اینترنتی معلمان و والدین را می آزارد. ای کاش حال که این شبکه در مراحل آزمون و خطاست، با نگاه بازتری نسبت به خصوصی سازی این بسترهای مجازی و امکان تعامل بیشتر مدارس با بخش خصوصی جهت استفاده از ظرفیت های آن اقداماتی صورت می پذیرفت. ضمن اینکه طبق اعلام مسئولان استان کرمان ۲۵۰ هزار از ۶۲۰ هزار دانش آموز کرمانی امکانات اولیه دسترسی به شاد را ندارند. تدبیری بیاندیشید که نسبت به آنان تبعیض آموزشی و پرورشی روا داشته نشود و فقر بیش از این آنها را نیازارد. تولید محتوا نیز بر پدیده یادگیری اثر مستقیم دارد فلذا ضرورت دارد از وجود افراد متخصصی که خود در کلاس درس و در ارتباط با دانش آموزان بوده اند، استفاده شود. نکته مهمتر آنست یکی از مولفه‌های تولید محتوا توجه به نگاه مردم و نیازهای جامعه است. اینکه چقدر کتاب های درسی دانش آموز امروز را به مثابه یک شهروند مطالبه گر و خلاق تربیت می کنند، خود محل نقد بسیار است. همچنین یکی از نکاتی که در پساکرونا مورد کم توجهی قرار گرفته است ارایه آموزش های لازم به معلمان برای بهره گیری از بسترهای آنلاین در راستای تولید محتوا، ارایه محتوا و روش های تدریس آنلاین است.

 

۵- به نظر می رسد که فضا و فرصت لازم جهت مشارکت فرهنگیان در مشاوره و تصمیم گیری و تصمیم سازی های لازم در دستگاه تعلیم و تربیت با تحقق پارلمان معلمان فراهم خواهد شد. امیدواریم که با پیگیری های حضرت عالی نیز این مهم به سرمنزل مقصود برسد و ما شاهد تشکیل پارلمان فرهنگیان در همه استان های کشور علی الخصوص در استان کرمان باشیم، و با تشکیل پارلمان فرهنگیان ریل گذاری جدیدی برای بهره گیری از خرد جمعی و مشارکت حداکثری فرهنگیان در آموزش و پرورش صورت پذیرد.

 

۶- استان کرمان دارای ظرفیت های بالقوه و منحصر به فردی است که نیازمند نگاه ویژه ای در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای است. با توجه به اینکه سهم قابل توجهی از تولید برخی از محصولات کشاورزی کشور مانند پسته، گردو، خرما و … در کرمان تولید می شود به نظر می آید ایجاد رشته های تخصصی تر در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای کشاورزی در ارتباط با این محصولات می تواند موجب تربیت نیروی انسانی ماهر و زمینه ساز اشتغال پایدار در استان گردد. همچنین با توجه به گسترش صنایع ارزشمند فولاد، معدن و خودرو سازی ایجاد رشته های تخصصی تر جهت تربیت نیروی انسانی برای اشتغال در این صنایع و صنابع وابسته نیز می تواند نوید بخش رشد و توسعه پایدار در استان باشد. قطعا استان کرمان ظرفیت بالایی در ایجاد رشته های جدید فنی و حرفه ای دارد.

 

۷- نکته آخر آن است که جذب بیشتر نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش به نظر می رسد که بهتر است از طریق ماده ۲۸ باشد. .چرا که انتخاب شغل معلمی بعد از کسب مدرک تحصیلی بالاتر آگاهانه تر است تا دانش آموزی که بلافاصله بعد از کنکور تصمیم می‌گیرد. این مساله می تواند زمینه ساز حضور آگاهانه تر و تحمیل هزینه های کمتر به بیت المال شود.

 

با سپاس و احترام

جمعی از فرهنگیان استان کرمان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme