استفاده ابزاری از جوان در جوار مدیریت های خرد و کلان نمی تواند مصداقی از جوانگرایی و آغاز گفتگوی نسل ها باشد

حیات انسان همچون طبیعت دارای فصولیست و فصل شکوفایی و بهار زیست انسانی دوران جوانیست
در فقه اسلام واژه جوانی اشاره بر مرحله ای از زندگی انسان دارد که در آن قوای جسمی و روحی بشر در بالاترین درجه و استعداد خود قرار دارد و به عبارت دیگر تمامی استعداد های درونی انسان در اوج شکوفایی و ثمر دهی است
انقلاب شکوهمند اسلامی که یکی از معجزات مهم آن خیل عظیم جوانان مومن است سال های پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است و اما آنچه که در تداوم این نظام اسلامی نقش مهمی دارد جوان و جوانگرایست همانطور که مقام معظم رهبری مدظله العالی نیز علاج بسیاری از بحران های کشور را به کار گرفتن جوانان پرانگیزه و مومن می داند پس در حقیقت پرچم داران گام دوم انقلاب جوانان اند
جوانگرایی تنها راهیست که می تواند آغازگر حقیقی گفتگوی نسل ها و تعامل فکری در جامعه باشد و به خوبی قابل درک است که گفتگوی نسل ها با به حاشیه راندن و استفاده ابزاری از جوان در جوار خاموش مدیریت های خرد و کلان نمی تواند مصداقی از جوانگرایی و آغاز گفتگوی نسل ها باشد
دیگر باید جوان را به معنای واقعی و در سن شکوفایی دریافت تا جوان امروز بازیچه پیشبرد اهداف انحصار طلبی نشود و نخستین گام در جوانگرایی اعتماد به جوانان (۱۸الی ۳۰)در سطح کلان است
دیگر باید از ستایش مقام جوان از تمسخر گفتاری به منصحه ظهور اجرایی و تدبیری برسیم تا جامعه خسته و لاک پشت روی بدون توجه به متقاعد کننده دندانگرا به روی ریل توسعه حقیقی قرار گیرد لذا حقیر معتقدم بسیاری از پیام های تبریکی که در روز فرخنده جوان و ولادت حضرت علی اکبر ع صادر می شود نوعی تمسخر پنهان جوانان است لذا وقتی که ما می دانیم یک جوان بالغ،دانشمند ،بااستعداد و پرانگیزه هیچ آرزویی را محال نمی داند و اراده سترگشان درب های بسته را باز می کند چرا باید عنصر تجربه موجب خاموش شدن این شمع روشان شود!
و در پایان می تواند ماجرای یکی از انتصابات پیامبر اکرم ص فصل الخطاب سخن حقیر باشد لذا پس از فتح مکه طولی نکشید که جنگ صفین پیش آمد و پیامبر و سربازانش ناگزیر از مکه خارج شدند و حضرت در غیاب خود نماینده ای از جانب خود به عنوان فرماندار مکه ـ که به تازگی از دست مشرکان خارج شده بود ـ تعیین فرمود. پیامبر از بین تمامی اصحاب، جوان ۲۱ ساله ای را به این مقام والا برگزید. انتصاب آن جوان به چنین مقامی باعث رنجش خاطر بزرگان مکه شد، اما پیامبر در جمله کوتاهی پاسخ دادند که هیچ کس جوانیِ عتاب بن اسیر را اساس اعتراض قرار ندهد؛ زیرا ملاکِ فضیلت سن و سال نیست، بلکه میزان، فضیلت و کمال معنوی است.

شباب عمر به دانش گذشت و شیب ،به جهل
کتاب عمر مرا فصل و باب ،پیش و پس است

امیدوارم که دل هایتان همیشه جوان بماند

فرزند کوچک هلیل
محمد مهدی دانشگر

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme